

DIJA
(‘Ilmi)
Nga Shaykh
Abdul - Aziz
Bin Abdullah Bin Baaz
Shenim
Te
gjitha lavderimet jane per All — llahun, paqja
dhe lutjet qofshin mbi Muhammedin
familjen e tij, Shoket e tij
dhe te gjithe ato te cilet pasojne ne gjurmet e tyre
deri ne Diten e Gjykimit.

Ne
faqet e moposhteme eshte nje ese e shkurter
nga nje nga dijetaret me te medhenj
ne kohen e sotme ne meritat e tij per
dijen dhe karakteristikat e
dijetarit. Shaykhu All — llahu
e ruajte ate, shume bukur ka pershkruar rendesine e
kerkimit te dijes, veprimit bazuar net
e dhe ceshtje te tjera te ngjashme.
Shpresojme qe ky liberth do te ndihmoje
te krijoje nje kuptim te rendesishem te dijes dhe statusin e dijetareve.
Ky
liberth eshte I botuar ne
Arabisht nen titullin: ‘Al — ‘Ilm Wa Akhlaku Ahlihii. Perkthyesi
(i anglishtes) All — llahu e shperblefte ate ka shtuar disa shenime te kometuara dhe ka perfshire nje
shtese qe permban disa pika shume te vlefshme, marre nga shkrimet e Ibn Kayim al — Xhouziyah.
Autori, ‘ Abdul — ‘Aziiz
Bin ‘Abdullaah Bin Baaz, All — llahu
e ruajte, eshte nje nga dijetaret me
te medhenj te kesaj kohe, i cili ka shpenzuar jeten e tij duke thirrur ne Islamin
e paster, ne besim, gjithashtu ne
metodologji, sic u kuptua nga Sahabet, pasuesit dhe pasuesit e tyre — All — llahu e shperblefte
ate.
DIJA (‘ILMI)
Te
gjitha lavderimet dhe falenderimet i takojne All-llahut, Zotit (Pronarit) te boterave, dhe
perfundimi i mire eshte per te miret. Lutjet dhe paqja qofshin mbi Robin dhe te Derguarin e Tij, me te mirit nder krijesat e Tij, te besueshmin
ne shpalljen e Tij, Pejgamberin Udheheqesin (Komandantin) tone Muhamedin te birin e Abdullahut,
mbi familjen e tij, shoket e tij, dhe te gjithe atyre qe pasojne rrugen e tij deri ne Diten e Gjykimit, ne vazhdim:
Sigurisht virtytet dhe meritat
e dijes (ilmit) jane te mirenjohura
per cdonjerin. Eshte gjeja me fisnike (madheshtore) qe ndonjeri mundet te beje,
dhe gjeja me e mire qe nje kerkues
(hulumtues) mundohet,
perpiqet te arrije. Dija perbehet nga shume dege,
por persa i perket dijetareve (ulemave) te Islamit: “C’fare eshte eshte nenkuptuar me dije ne
kuptimin e plote (sensin absolut) eshte Dije Islame”
Ky
eshte kuptimi i synuar i dijes ne Librin e All-llahut dhe Sunnetin
e te Derguarit te Tij
. Ne kuptimin e plote (sensin absolut) ajo eshte dija persa i perket All-llahut,
emrave te Tij, sifateve (cilesive) te Tij, dija e te drejtes se Tij mbi krijesat e Tij, dhe ne ate cfare Ai, i Vetmi nuk ka te meta, me i Larti, ka urdheruar (caktuar) per to.

Kjo
dije Islame eshte me e vlefshmja nga shkencat qe ia vlen te merresh me te sepse
nepermjet saj All-llahu njihet dhe falenderohet, dhe nga ajo Ai adhurohet. (Sh.P All-llhu adhurohet me dije). Kush e zoteron (posedon) kete dije e din se cfare All-llahu ka bere te ligjshme (hallall) per te,
dhe se nga cfare Ai i ka bere te
ndalueshme atij (haram), cfare e kenaq Ate, dhe cfare ngjall (shkakton) zemerimin e Tij. Me kete dije njeriu din rezultatin e tij me All-llahun dhe fundin e tij. Nga mesi i
nejrezve, ato te cilet kane marre mbi veten e tyre te zbatojne
porosite (rregullat, normat) e
Fese perfundimi i tyre eshte Xhenneti dhe lumturia (gezim te madh),
dhe te tjeret (te cilet jane
shumica) do te perfundojne ne nje
vend te turperuar, te poshteruar dhe te mundimshem (vuajtur,dhimbshem).
Njerezit e dijes na kane paralajmeruar neve
rreth kesaj, dhe na kane shpjeguar se dija eshte e kufizuar ne kete kuptim.
Midis dijetareve (ulemave) te cilen e deftoi kete eshte al — Kaadi Ibn
Abil’ Izz (1) (Komentuesi i Akidatut — Tahaawiyyah)
ne fillimin e shpjegimit
(komentit) te tij. Te tjeret gjithashtu kane shpjeguar (komentuar) ne lidhje me te, si Ibn Kayim, Shaykh — ul — Islaam
Ibn Taymiyah (2) dhe
shume te tjere.
Eshte shume e qarte qe
meritat dhe te mirat (virtytet) e dijes ndryshojne (variojne) vartesisht ne
masen e cilit do qe e perkrah
(aderon ne) ate. Me e rendesishmja dhe me
e shkelqyeshmja dije eshte ajo e
cila i takon (perket) All- llahut, emrave te Tij, cilesive (sifateve) te Tij, dhe
kjo dije eshte e njohur si
‘Akiidah (Besimi). Sigurisht, te All-llahut, Te
Lavderuarit dhe me te Lartesuarit, i
perket shembulli me i mire, i cili eshte pershkrimi me madhor ne cdo aspekt te
qenies se Tij,
emrave, cilesive (sifateve) dhe veprimeve.
Duke
ndjekur kete kjo eshte ajo e cila eshte e lidhur me te drjetat e
All-llahut mbi krijimin (krijesat) e Tij, cfare Ai ka urdheruar (porositur) mbi to. Duke vazhduar me tej kjo eshte cka mbeshtet (perforcon) dhe lidh (shtrengon fort) ate ne kuptimin e tille sic eshte
dija e parimeve te Arabishtes,
Terminologjise Islame, parimet e Fikhut, Hadithit,
Metodologjise, dhe shkencave te tjera qe jane te lidhura me kete dituri, e cila
ndihmon ne te dyja, te kuptuarit dhe saktesine.
Biografia e Profetit
, Historise Islame, biografise se transmetuesve te haditheve dhe te Ulemeve (dijetareve)
Islame jane gjithashtu pjese e kesaj dije.

All-llahu i ka nderuar dhe lavderuar njerezit te cilet zoterojne (posedojne) kete dije, dhe Ai ia ka
ngritur statusin e tyre lart. Ai i
beri ato deshmitartet e vertete te Njeshmerise
se Tij me perkushtim (devotshmeri) te sinqerte.
All — llahu vërtetoi se nuk ka Zot tjetër qe meriton te adhurohet përveç
Tij, edhe engjëjt e dijetarët, (deshmojne vertetesisht
per kete) dhe se Ai (gjithmone) është Zbatues i drejtësisë.
Nuk ka Zot tjeter qe meriton te adhurohet përveç Tij, Fuqiplotit, e të Urtit (3).

(1) Abul — Hassan Sadrudiin
Alii Bin Alaa — udiin Ibn Abil Izz al — Hanafii. Vdiq ne vitin 792H.
(2) Shaykh — ul
—
Islaam Takii ud — Diin
Ahmad Ibn Taymiyah, nje nga ulemate, dijetaret me te medhenj te Islamit, i
mirenjohur per dijen e tij
te gjere dhe ndershmeri. Ai eshte autor i shume librave ne nje shumllojshmeri temash. Vdiq
ne
vitin 728H. Imaam Ibn Kayim al
— Xhawziyiah ishte nje nga studentet (talebet) e tij, nje dijetar (alim) ky me vete, i cili ka
shkruar shume libra te vlefshem. Vdiq ne vitin 751H.
(3) Surah Ali Imran: 18. Shiko Shtesen ne fund te librit per disa pika te rendesishme
qe mund te vijne nga ky ajet.
adhurohet, dhe qe adhurimi tjeter kujt perkrah Tij
eshte i kote (i padobishem)
dhe i pavlefshem
(i zbrazet).
Ky
pohim ne vetvete eshte prove i
mjaftueshem per te treguar piken e tyre
te larte nga fakti qe All-llahu i beri ato te deshmojne per Njeshmerine
e Tij, dhe te drejten e adhurimit te Tij. Ai, Me i Larti, e ka
shpjeguar qarte se askush nuk eshte i barabrte me to:
“...Thuaj: A janë të
barabartë ata që dinë dhe ata që nuk dinë? Po, vetëm të zotët e mendjes marrin mësim”(4).
Dhe Madheshtori (Me i Madhi) dhe Me i Madherishmi thote:
“A është i
njëjtë ai që e di se ajo që t’u shpall ty nga Zoti yt është e vërtetë, si ai që është i verbër? Vetëm njerëzit e arsyeshëm që kanë mendje të shëndoshë e kuptojnë të vërtetën” (5).
Prandaj pra, njerezit e dijes dhe injorantet nuk jane njesoj (te ngjashem). Njeriu, qe ka dije se cfare Allahu
ka shpallur eshte e vertete(a), udhezim dhe rruge e suksesit, nuk eshte i
barabarte me ate i cili eshte i
verber ne rrugen e tij dhe ne dijen e tij. Ekziston nje dallim i thelle
(sa s’ka) midis te diturit dhe injorantit. Ajo eshte dallimi
midis te cilit e din te verteten dhe
gjen (arrin) brenda pergjate
driten e saj (dijes) dhe veprat
sipas udhezimit te saj deri sa ai takon Zotin
e tij duke arritur suksesin me
fisnikeri, dhe ai i cili eshte i verber
ne kete rruge dhe pason deshirat e
tij duke ndjekur (marre) rrugen e
Shejtanit.
Te
dy grupet nuk jane te ngjashem
(te perafert). All — llahu qartesisht e ka deklaruar (shprehur)
se Ai i larteson (ngre) shkallet e njerezve
te dijes per shkak te efektit te tyre tek njerezit
dhe perfitimet (dobite) e medha qe njerezit marrin nga ato. Keshtu disa nga njerezit e dijes kane thene: “Cfare eshte me e dobishme sesa efekti i tyre
tek njerezit! Cfare eshte me e demshme sesa
efekti i njerezve tek to”

(4) Surah az
— Zummer: 9
(5) Surah ar — R’ad: 19
(6) Kjo do te thote qe
Ai
i shperblen ato dhe i fal
ato
gjynahet e tyre. Per nje diskutim me te
zgjeruar referohuni
ne
Siifatullahii Azawaxhal al - Wooridah Fil Kittabi
Wa Sunnah nga Ibn ‘Abdul — Kaadir.
Ne krye te gjithe dijetareve jane pejgamberet (meshira e All-llahut qofte mbi to)
ato jane udhezuesit (drejtuesit) dhe thirresit ne Islam. Ato jane me te dijshmit
dhe mesuan
njerezit (popullin) me veshtrimin
(pikpamjen, persa i perket asaj cka
thote) tek All-llahu
dhe Sheriatin i Tij. Njerezit me te
mire pas profeteve jane ato
qe i ndjekin
ato (profetet); ato qe jane te njohur mire (e
njohin mire) me ate te
cilen erdhen
profetet (Shpalljen), dhe ato qe therrasin ne Islam ne menyren me te
mire, me durim
(saber) dhe drejtuar (udhezuar,
keshilluar) njerezit tek ajo. Me i
Larti thote:
“...All-llahu
larteson ata qe besuan prej jush, i larteson ne shkalle te larte ata te cileve u eshte dhene ulm (dituri)...”
(7)
“Keto jane
argumentet tona qe ia dhame ubrahimit kunder
popullit te tij. Ne ngrisim ne shkalle te larte ate
qe duam...” (8)
Ai,
Me i Larti, u shpjegoi
njerezve te dijes ti frikesohen Atij, aq sa duhet ti frikesohen Atij, ndonese (megjithese) kjo frike, te
flasesh ne pergjithesi, eshte e pranishme ne (brenda) besimtare(ve) dhe te tjereve. Por frika e
vertete dhe e plote eshte e pranishme
vetem midis dijetareve (ulemave) ne krye te te cileve jane pejgamberet (meshira
e All-llahut qofte mbi to).
“...Po All-llahut ia kane
friken nga roberit e Tij, vetem
dijetaret...” (9).
Ajo
eshte, frike e plote dhe e
perkryer. Ulemate (dijetaret) kane
dijen e All- llahut, emrave te Tij, sifateve
(cilesive) te Tij, dhe Sheriatit (ligjit) te Tij, me te cilet
Ai dergoi pejgamberet. Pra kur disa nga njerezit te cilet
moren dijen me te cilen Pejgamberi i
All-llahut
ishte
duke u keshilluar, te jete e pamjaftueshme dhe thane: “Ne nuk jemi si ty o Pegamber i All-llahut. All-llahu ti ka falur ty
gabimet

e kaluara dhe te ardhmet” Pejgamberi
tha: “Pasha All-llahun!
Me te vertete une jam ai i cili i frikesohet All-llahut nder ju, dhe me i miri nga ju”
(10).


(7) Surah al
— Muxhaadilah : 11
(8) Surah al
— An’aam : 83
(9) Surah al
— Faatir : 28
(10) Teksti i plote i hadithit eshte
si
me poshte vijon.
Transmetuar nga Anas Bin Maliik (ra) ai tha, “Nje grup prej
tre
njerezish erdhen tek shtepite e
grave te Resulullahut
(saws) duke pyetur si Resulullahu (saws) adhuronte (All-llahun) dhe kur ato u informuan rreth kesaj, ato e konsideruan
adhurimin e tyre te pamjaftueshem dhe thane: “Ne cfare jemi ne te
krahasueshem me Resulullahun (saws) ndersa
gjynahet e tij te
kaluara dhe te ardhme
jane te falura”. Atehere njeri nga ato tha: “Une do te falem pa nderprerje gjithe
naten pergjithmone”. Tjetri tha: “Une
do te agjeroj panderprerje pergjate gjithe vitit pa nderpreje dhe
nuk do ta nderpres
agjerimin”. I treti tha: “Une do te rri larg grave dhe asnjehere nuk do te martohem”. Pejgamberi i
All-llahut (saws) tha:
“A
jeni ju ato
njerez qe thane
keshtu e keshtu? Pasha
All
—
llahun! Me te vertete une jam ai i
cili i frikesohet All-llahut nder ju,
dhe
me i miri nga ju; ende une agjeroj dhe e prish agjerimin, falem dhe flej, dhe une
martohem me gra. Keshtu, ai
qe
kundershton Sunnetin
tim nuk eshte nga une”. Transmetuar nga Imaam al — Bukhaarii ne Sahihun e tij.
tyre
rreth (tek) All-llahut, fese (dinit) se Tij, emrave te Tij, dhe
cilesive (sifateve) te Tij. Ato jane me te etshmit nder njerez
per te verteten duke u varur
(kushtezuar) ne kufinjte (masen) e dijes se tyre tek All-llahu. Me tutje
siper tyre dhe me te persosurit jane pejgamberet, ashtu sic ato i frigohen All-llahut me shume. Me i persosuri nga ato nga pikpamja (veshtrimi, persa i perket)
dijes, frikes dhe
perkushtimit (fetar), eshte
pejgamberi yne Muammedi
.

Jane
shume hadithe qe nxjerrin ne dukje (paraqsin,
tregojne) virtytet dhe meritat e
dijes. Nje nga ato eshte kur ai
thote: “Cilido kerkon (ndjek,gjurmon) nje rruge per te kerkuar dije ne te, All-llahu
pra (si rrjedhim) do ti’a beje te lehte atij (per te) nje
rruge ne Xhennet”.

Keshtu, kjo na tregon (shfaq)
neve shkelqimin e larte (te madh) te studenteve te dijes. Per cdonjerin i cili ndreq qellimin
(njetin) e tij ne ate duke kerkuar
dije dhe deshiruar vetem fytyren e
Tij, ai eshte ne rrugen e shpetimin
(nga Zjarri) dhe lumturise (ne Xhennet) (11).
Dija
duhet te kerkohet per arsye te
drejta (mira) dhe per zbatimin
(kryerjen, plotesimin) e saj, dhe jo
per hir te mburrjes (deshires
per tu dukur), (Rija) (12), fame, apo per hir te ndonje
tjeter perfitimi nga perfitimet kalimtare te kesaj bote; me mire, ai e
meson ate (dijen) te njihet me fene
(dinin) e tij, te kete brenda tij ate
cka All — llahu ka bere te detyrueshme (qe i takon si detyre) mbi te, te
perpiqet te nxjerre jashte njerezit nga erresira ne drite, keshtu ai kerkon dijen dhe vepron
mbi te dhe meson te tjeret rreth te mires qe nje Musliman eshte urdheruar te beje.
Cdo rruge qe ai merr ne kerkim te dijes eshte nje rruge per ne Xhennet; kjo
eshte e vertete per cdo rruge, ne kuptimin e
mirefillte ose tjeter; rrugetimi i
tij nga
nje vend ne
tjetrin; duke shkuar nga nje rreth
i dijes ne tjetrin; dhe nga nje xhami

(11) Teksti i plote
i hadithit eshte
si me poshte vijon:
Nen autoritetin e
Abu Huraires (ra) se Profeti (saws) tha: “Cilido
largon (heq) nje hall (brenge) te kesaj bote nga nje
besimtar, All - llahu do ti’a largoje (heqe) nje nga hallet (brengat) ne Diten e Gjykimit. Cilido lehteson (ndan) per nje
person te skamur, All - llahu do ti’a lehtesoje pjesen (hisen) e tij ne
kete bote dhe tjetren. Cilido
fsheh (hesht) gabimet e
nje
Muslimani, All - llahu do ti’a fshehe (mbuloje) gabimet e
tij ne kete bote dhe tjetren. All - llahu do ta ndihmoje nje
sherbetor (te Tij) aq sa ky ndihmon vellaun e tij. Cilido kerkon (ndjek,gjurmon) nje rruge per te kerkuar dije ne te, All -
llahu pra (si rrjedhim) do ti’a beje te lehte atij
(per te) nje rruge ne Xhennet.
Asnjeri nuk grumbullohet bashke
ne nje nga
shtepite
(mesxhidet, xhamite) e All - llahut,
duke lexuar (thene permendesh) Librin e All - llahut
dhe duke e studiuar ate
midis vetes se tyre, pa paqen te zbritur mbi to, meshira duke i mbuluar ato dhe melaiket duke i rrethekuar ato, dhe
All
-
llahu duke i permendur ato
tek ato te cilet jane me Ate. Cilido
eshte vonuar (ngadalesuar) ne
veprat e tij nuk do te jete
shpejtuar (ngutur) perpara nga pasardhesit
e tij. Transmetuar nga Imaam Muslimi ne Sahihun e tij.
(12) Nen auoritetin e Mahmood bin Lubayd se Resulullahu (saws) tha: “Gjeja qe frikesohem me shume per ju eshte
Shirku al — Asgar (shirku i vogel)”
Sahabet pyeten: “0 Resulullah, C’ka eshte shirku al — Asghar?”
Ai
u pergjigj: “Mburrja
(deshira per tu dukur).” Sahih mbledhur nga Ahmad. Baihaki
mblodhi shtesen ne Shu’ab at — Imaan: “Ne Diten e
Gjykimit All — llahu
do ti shperbleju njerezit per veprat e tyre, Ai do te thote: “Shkoni tek ato njerez
per
te cilet qellimi dhe
lavderimet ju bete keto vepra, dhe shikoni nese ju do te gjeni me to ndonje shperblim!”
e marrjes (perfitimit) te dijes, gjithashtu (po ne
te njejten menyre) memorizimi dhe
studimi i librave Islamike te dijes,
hulumtimi (leximi dhe ekzaminimi me
kujdes te madh) dhe shkrimi jane gjithashtu nga menyrat e kerkimit
te dijes.
Nje
student i mire eshte i lidhur me te gjitha keto rruge qe udheheqin
(cojne) tek dija. Ai e kerkon ate,
duke deshiruar Fytyren e Zotit te Tij, Te Pushtetshmin
(Me te Fuqishmin) dhe Te Madherishmin (Madheshtorin). Ai don te kerkoje kenaqesine e All — llahut dhe nje
shtepi ne Xhennet; ai don te kuptoje dhe mendoje (persijatet,
thellohet) mbi fene (dinin) e Tij; ai don te dije ate cfare All — llahu ka bere detyrim mbi te, dhe ate
cfare Ai e ka ndaluar per te, mandej vepron ne perpuethje (me sa thame
me siper); ai don ta njohe Zotin e Tij me mprehtesi dhe vetedije; ai don te ndihmoje njerezit (nga
Zjarri i Xhehennemit); ai don te jete midis thirresave te udhezuar
duke u perpjekur per te verteten; dhe ai don te udhezoje njerezit tek All — llahu nepermjet
dijes. Keshtu kudo ai kthehet ai eshte ne nje shkelqim te madh me keto qellime te drejta (sakta) — ne qofte se ai flen me qellim qe te forcoje veten e tij per kerkimin e diturise, ose te fuse ne mendje (memorizoje) nji liber te dijes, atehere gjumi i tij eshte vleresuar si adhurim (13),
ne kundershtim me ate te cilin ka qellim te keq (dreqeror), per te cilen (ky i fundit) eshte ne nje
rrezik te madh (14).
Eshte e lidhur (treguar) me
hadithin qe Resulullahut
tha: “Ne qofte se ndonjeri merr (nxe) dituri nga gjerat prej te cilave
kenaqesia e All — llahut eshte kerkuar, dhe ne kundershtim
(me piken me lart) ai merr (nxe) ate
(diturine) vetem per te marre epersi (te mira) te kesaj bote, ai
nuk do ta ndieje aromen e Xhennetit Diten e Llogarise (15).

Ky
eshte nje paralajmerim i madh
per personin i cili ka nje qellim te lige. Eshte transmetuar se Resulullahu
tha: “Cilido qe perfiton dituri me
qellim per te konkuruar me dijetaret
(ulemate) ose te hahet me fjale me injorantet ose te terheqe vemendjen e njerezve — atehere Zjarri! Zjarri!”


(13) Shaykh — ul — Islam Ibn Taymiyah (ra) thote: “Adhurimi eshte nje term i pergjithshem per cdo gje qe All — llahu don dhe
eshte i kenaqur
me
to nga mesi i asaj qe
thuhet dhe veprohet, e fshehur apo e dukshme.
(14) Umar Ibn Khattab (ra) se Resulullhau (saws) tha: “Veprat jane per nga qellimi (njeti) dhe ajo eshte per secilin njeri vetem
ate
te cilen ai kishte qellim. Keshtu ai hixhra (emigrimi) i te cilit
ishte per All — llahun dhe Resulullahun (saws) atehere (emigrimi) i tij ishte per All — llahun dhe Resulullahun (saws), dhe a
hixhra (emigrimi) i
te cilit ishte per disa qellime
te kesaj bote ose te martojenje grua, atehere hixhra (emigrimi) i tij ishte per ate te cilen ai beri hixhra (migroi)”.
Transmetuar nga al — Bukhaaree dhe Muslmi ne Sahihet e tyre.
(15) Transmetuar nga Aboo Daawood ne Sunanin e tij me nje zinxhir te forte te transmetimit (Ibn Baaz)
(16) Resulullahu (saws) tha: “Dija perftohet duke
studiuar ...” Shikoni Silsilatil Al — Ahadiith as - Sahiihah (I/605?342)
nga Shaykh Al — Albani.
Te
paret nga njerezit te cilet do te gjuhen ne Zjarr do te jene midis atyre te cileve perfituan
ilmin (diturine) dhe recituan Kur’anin per te tjeret pervec All — llahut, duke shpresuar qe ti thuhet: Ai eshte dijetar, ose ti thuhet se eshte nje recitues (17). Nuk ka as fuqi as force pervec se me All — llahun!
0 rob i All — llahut! 0 nxenes i dijes! Eshte mbi ty te jeshe i sinqerte ne adhurimin (ibadetin) tend, duke e pasur si qellim ate vetem per All — llahun. Ti duhet te jeshe serioz dhe i etur (i mprehte) ne kerkimin
e ilmit (dijes) me ngulmim (durim),
pastaj te veprosh mbi ate te cilen
ilmi (dija) kerkon (ben te nevojshem),
pasi qe cka eshte kerkuar eshte zbatimi (venia
ne jete), dhe jo qe te behesh dijetar apo te arrish
nje shkalle te larte.
Me te vertete qellimi kryesor i kerkimit te dijes (ilmit) eshte qe ti te veprosh ne perputhje me te, duke udhezuar njerezit drejt te mires, duke u bere
rrjedhimisht nga pasuesit e pejgambereve duke thirrur njerezit ne te vertete. Resulullahu
tha:
“Ai te cilin All — llahu ja don te miren, Ai i jep atij
kuptueshmerine e fese (dinit).” (18)

Kjo
tregon virtytet dhe te mirat e dijes te cilat jane nga shenjat e miresise, lumturise dhe suksesit, qe ne qofte se
All — llahu
deshiron te tregoje miresi tek robi i Tij, Ai i
jep atij kuptueshmerine e Dinit (fese), qe ai te munde te dalloje (shquaje) te verteten nga e paverteta (batili) dhe udhezimin nga devijimi me
qellim qe te njohe Zotin e tij nga Emrat e Tij, karakteristikat
(sifatet) dhe te drejtat e Tij te medha,
keshtu qe ai te dije shperblimin e
shokeve (awliyaa) te All — llahut
dhe armiqve te Tij.

(17) Nen autoritetin e Aboo Hurayra (ra) i cili tha: Degjova
Resulullahun (saws) tha:
“...(Njetjeter) do te jete
nje njeri i cili ka
perfituar ilm (dituri) dhe e ka mesuar ate, dhe i cili
recitonte Kur’anin. Ai do te sillet
(Ne Diten e Gjykimit) dhe All
— llahu
do tja beje te ditur favoret e Tij atij dhe ai do ti pranoje ato. (I Plotfuqishmi) do te thote: dhe cka bere rreth tyre? Ai do
te thote: Une studiova ilmin (dijen)
dhe ua mesova ate dhe kendova Kur’an per hir tend. Ai do te thote:
ti ke genjyer — ti i ke bere keto fitove
ilmin (diturine)
qe te mund te thuhet (per ty): Ai eshte i
mesuar. Ti kendove
Kur’an qe te
mund te thuhet
(per ty) : Ai eshte
kendues. Dhe keshtu ishte thene. Atehere ai do te urdherohet te terhiqet zvarre pergjate ne fytyren e tij
deri
sa ai eshte hedhur ne Zjarr...” Per hadithin e plote
referohune tek Saheeh Muslim, at — Tirmidhiii, ose an
— Nasaa’ii.
(18) Transmetuar nga al — Bukhaarii dhe Muslim, ne Sahihet e
tyre.
(19) Besimtaret do te shikojne All — llahun ne ahiret, ky eshte besimi korrekt,
All — llahu, Me i Larti,
thote ne Kur’an:
“Disa fytyra ate
dite do te shkelqejne. Duke shikuar drejt Zotit te tyre” Surah Al — Kijamah 75 : 22 — 23
Transmetuar nga Kais se Xhabiri tha: “Ne ishim me Resulullahun (saws) dhe ai
shikoi henen — hene
e plote — pastaj ai
tha:
“Sigurisht ju do ta shihni Zotin tuaj sic shikoni
henen dhe nuk do te keni veshtiresi duke shikuar”. Transmetuar nga Al —
Bukhari ne Sahihun e
tij.
(20) All — llahu, Me
i Larti thote ne
Kur’an “Dhe
per
me teper! Sigurisht qe ata (keqberesit) do te mbulohen (qe te mos
shohin dot) nga te paret Zotin e tyre ate Dite”. Surah Al — Mutaffifin: 83 : 15
eshmerine (rendesine e shkelqyeshme) e dijes, e cila eshte me e mira,
dhe gjeja me fisnike per cdonjerin i cili kerkon
ate me qellimin (njetin) e duhur, sepse nga
ajo ai rrjedhimisht din me te mirin
dhe me te madhin obligim, i cili
eshte adhurimi i All — llahut ne
Njeshmerine e Tij (Teuhid) me perkushtim te sinqerte.
Kjo
dije (ilmi) e ben ate te
vetedijshem per cka All — llahu
ka bere te detyrueshme mbi robet e
Tij, i cili eshte nje obligim i madh. Nuk ka
as lumturi as shpetim per nje rob te
All — llahut pervec nepermjet
Tij, mandej nepermjet dijes (ilmit)
te ketyre obligimeve, duke u mbajtur fort (shpejt) dhe duke qene strikt ne to. Dijetaret (Ulemate) te cilet perkrahen dijen (ilmin) jane njerezit e zgjedhur, dhe me
te miret njerez ne faqen e kesaj toke. Ne krye te gjithe dijetareve jane pejgamberet dhe profetet. Ato jane shembujt kryesore te cilet duhet te pasohen, themeluesit e
dauas (thirrjes ne fe), dijes (ilmit) dhe te mires (shkelqyeshmes).
Pas
tyre jane njerezit e dijes (ilmit) ne
nivele te ndryshme; ai i cili eshte
me i dijshmi per sa ka te beje me
All — llahun, emrat e Tij, cilesite (sifatet) e Tij dhe persosmerine me te madhe ne veprim dhe dauan (thirrjen ne fe), eshte me i aferti nga njerezit tek
profetet me respekt tek statusi (gjendja) i tyre dhe vendndodhjen ne Xhennet. Njerezit e dijes (ilmit) jane prijesit e kesaj toke; ato jane ndricimi dhe dritat e saj, ato jane te preferuarit me lart se cdokush tjeter, ato drjetojne njerezit tek rruga e lumturise, ato i udhezojne ato tek e mesmja e
shpetimit, ata i udheheqin (prijne) ato tek ajo e cila kenaq All — llahun, Madheshtorin
dhe Te Lartin, dhe tek Meshira e Tij, dhe mbajne ato larg nga ajo e cila shkakton (ngjall)
Zemerimin dhe denimin (ndeshkimin) e
Tij. Dijetaret (ulemate) jane trashegimtaret e profeteve
(21); Imamet
e njerezve pas Profeteve, ato udhezojne dhe drejtojne
njerezit tek All — llahu
dhe i mesojne atyre Fene (Dinin) e Tij; dhe ato kane sjellje fisnike dhe veti
te lavderueshme. Ato jane
Dijetaret (Ulemate) e te vertetes; Dijetaret (Ulemate) e udhezimit dhe pasimit
te Profeteve; ato shume i frikesohen
All — llahut dhe vazhdimisht kontrollojne veprimet e
tyre dhe i vene nje rendesi te madhe asaj cka All — llahu urdheron
dhe ndalon.

(21) Kethir
ibn Kais transmeton se: Une isha duke ndenjur ne shoqerine e
Abu Dardaa (ra) ne xhamnine e
Damaskut kur nje
njeri erdhi, dhe tha: 0 Abu Dardaa, kam ardhur tek ty nag qyteti i
Resulullahut (sawas), nuk kam ardhur per ndonje nevoje (por te vertetoj nje hadith) per te cilin me kane njoftuar se ju
e keni transmetuar ate nga i Derguari i all - llahut (saws). Abu Dardaa tha: Kam degjuar te Derguarin e All - llahut (saws) duke thene: “Ai i cili ecen (shkel) nje rruge ne
kerkimin e dijes All — llahu
do ta drejtoje ate ece (shkele)
nje rruge nga rruget e
Xhennetit, dhe
melaiket duhet te pelqejne (ti
presin) me mireseardhje kerkuesit e ilmit (dijes) dhe te gjithe ate
qe gjendet ne qiej dhe toke,
bile edhe peshkun ne thellesite e ujrave kerkon falje per dijetarin (alimin) dhe epersia i dijetarit (alimit) mbi adhuruesin eshte si ajo e
henes se plote naten mbi yjet e tjere
dhe me te vertete dijetaret (ulematej ane trashegimtaret e
Profeteve te cilet nuk lejna pas as dinar
as
dirhem. Ato lejne pas vetem dijen si trashegimi te tyren: keshtu cilido
perfiton ate ka perfituar
nje pasuri te stermadhe. Sahih (i Vertete). Transmetuar nga Ahmedi,
Abu Daood, dhe Ibn Maaxhaah.
dije
(qe burojne nga kjo dije). Pas Profeteve ato jane
shembulli (dhe modeli per tu imituar) ne cilesite e tyre te medha, vetive te lavderueshme, dhe veprave te shkelqyera. Ato mesojne te tjeret dhe veprojne ne perputhje dhe udhezojne studentet (talebet) e tyre tek sjelljet me
fisnike dhe ne rrugen e sakte (e duhur).
Sic u tha me
pare dija eshte: “All — llahu
thote...” dhe “Resulullahu
thote...” e cila eshte quajtur Ilm Sharh; ajo eshte dija e Librit te All — llahut dhe
Sunnetit te Derguarit te Tij
dhe
e gjithe ajo qe ndihmon ne kuptimin e saj. Eshte e detyrueshme mbi
njerezit e dijes qe ato te
mbeshtesin keto parime, te therrasin njerezit ne to, dh te drejtojne studentet (talebet) tek to, duke
bere te sigurte qe objektivi te jete
“All — llahu thote..” dhe “Resulullahu
thote...”duke vepruar perpuethshmerisht, duke drejtuar
dhe udhezuar njerezit tek ajo.



Ndarja dhe mosmarreveshjet
nuk jane te lejueshme, as ftuarja (grishja) e njerezve te bashkohen ne nje grup apo ne nje tjeter,
as marrja e mendimit nga ky person ose theniet nje tjetri. Me sakte eshte e detyrueshme qe ajo thirrja eshte
nje: Thirrja ne All — llahun dhe te Derguarin e Tij
; tek Libri i all — llahut dhe tek

Sunneti i te Derguarit
te Tij
; jo tek medhhebi i ketij
personi apo tek thirrja

(dawah) e nje
tjetri, as tek grupi i ketij personi,
ose mendimi (opinioni) i nje tjetri.
Eshte e detyrueshme (u takon) mbi Muslimanet
qe rruga e tyre dhe synimet
(qellimet) e tyre
te jene nje — dhe ajo eshte mbeshtetja ne Librin e all — llahut dhe
Sunnetit te Derguarit
te Tij
.

Ndersa per cka vjen (prodhohet)
nga ndryshimi i mendimeve (momarreveshjet) midis njerezve te dijes ne kater medhhebet (shkollat e mendimit)
dhe te tjereve (22), atehere eshte e detyrueshme te marresh
nga ato ate
e cila eshte me afer te vertetes. Ajo eshte thenie e cila
eshte me afer tek ajo cka All



(22) Kater shkollat e mirenjohura te mendimit (medhhebet) jane veshur (atribuar) kater dijetareve te medhenj te meposhtem.
1. Imaam Abu
Hanifah, Num’aan Bin Thaabit Bin Zowta at — Taymi.
Ai
ishte fakihu i Irakut, lindur me 80H. Jezidi thote: “Nuk
kam
pare me pare nejri me te frikshem ndaj All- llahut,
dhe me
inteligjent se Abu Hanifah”. Vdiq ne vitein 150H.
2. Imaam Maalik Bin Anas, Abu ‘Abdullaah. Ai u lind
ne vitin 93H. Ai ishte Imami i Medines. Ai tha: “Nuk fillova
te shqiptoj gjykime legale (fatwa) derisa shtatedhjete (Dijetare) thane
qe une isha i pershtatshem per kete”. Vdiq ne vitin
179H.
3. Imaam Ash — Shaafi’i, Muhammed Ibn Idris.
U lind ne vitin 150H. Nje nga theniet e permendura te tij eshte: “Nqs nje hadith eshte i vertete, gjuajeni fjalen time per muri”. Vdiq me 204H.
4. Imaam Ibn Ahmad Ibn Muhammad Ibn Hanbal, U lind me 164H. Ai eshte i njohur edhe si
Imami i Ahlus — Sunnah — Wal — Xhmaah. Abu Zur’ah thote qe ai memorizoi nje milion
hadithe. Vdiq me 241H. (Tadhkiratul
— Huffaadh e Imaam adh — Dhahabi).
gjithashtu paten mospajtime ne disa ceshtje, por hala thirrja e tyre ishte nje, dhe rruga e tyre ishte nje, duke thirrur ne Librin e All — llahut dhe ne Sunnetin e Resulullahut
. Po ashtu, ato te cilet erdhen pas tyre, si tabi’inet, tabi — tabi’inet, i tilli si Imaam Maalik, Abu Hanifah,
Ash — Shafi’i,
Ahmad, dhe te tjere dijetare (ulema) te udhezimit si al — Auzaa’ii (23),
ath — Thawri (24), Ibn ‘Ujainah
(25), Is’haak Ibn Raahayiah (26), dhe njerezit
e tjere si ato, nga njerezit e Dijes (Ilmit)
dhe

Besimit (Imanit).
Thirrja (da’wah) e tyre ishte nje:
thirrja ne Librin e All — llahut
dhe
Sunnetin e e te Derguarit te
Tij
, ato ndaluan
studentet e tyre nga taklidi (27),
duke thene: “Merrni nga ku
neve morem”, duke nenkuptuar Kur’anin dhe
Sunnetin.

Cilido eshte injorant i se vertetes, atehere eshte e detyrueshme mbi te te pyesi njerezit e dijes te cilet
jane te njohur me dije (28), merita, akide korrekte, dhe biografine (siran) e Resulullahut
. Ai duhet ti respektoje dijetaret (ulemate) te pranoje (njohe) epersine e
tyre dhe te lutet per to per sukses te begate
dhe shperblim te madh. Ato kane paraprire
atij ne bekime te medha. Ato mesuan, udhezuan dhe qartesuan
(sqaruan) rrugen. Shoket (sahabet) e
Resulullahut
dhe ata
qe pasuan ato nga njerezit e dijes
dhe besimit te sakte (korrekt) kane
favorin e dijes dhe thirrjes (da’wahs).


Ai
duhet te kuptoje statusin dhe meritat
e tyre dhe te mos veje re gabimet e
tyre, duke i marre ato si shembull ne
kerkimin e dijes (ilmit) dhe ne thirrjen tek
All — llahu, duke i dhene perparesi dhe prioritet thenieve te All — llahut
dhe te Derguarit te Tij
pavaresisht
nga te tjeret, duke qene me durim (sabr) mbi te,

dhe duke shpejtuar ne drejtim te veprave te
drejta. Ai i pason ato ne te gjitha keto
aspekte dhe
nuk vene re gabimet e tyre.
Megjithate, duke u ngjitur me

(23) Imaam
al — Auzaa’ii, Ibn ‘Amr ‘Abdur — Rahman ad — Dimashkii Imaami i Shamit. U
lind ne vitin 88H.
Abu Mushie tha
rreth tij: “al
— Auzaa’ii e harxhonte
naten zgjuar ne namaz (salat), duke
lexuar Kur’anin, dhe duke qare. (Tadhkiratul — Huffaadh e Imaam adh — Dhahabi).
(24) Imaam
ath — Thawri, Sufiyaan Ibn Sa’iid Ibn Masrook. U lind ne vitin 97H. Jahja Ibn Jemen
thote: Degjova
Sufjanin duke thene: “Dijetari (alimi) eshte doktori i fese (dinit),
dhe dirhemi (paraja) eshte semundja e tij, keshtu
qe nqs doktori infekton veten e tij
me
semundjen kur ai do ti
kuroje te tjeret”? Vdiq me 161H. (Tadhkiratul
— Huffaadh e Imaam adh — Dhahabi).
(25) Imaam
Sufjaan Ibn ‘Ujainah Ibn Maymoon, Abu Muhamed al
— Hilalii — Muhadithi i Mekes. U lind ne vitin 107H. Ibn ‘Ujainah tha: “Nqs ti
nuk
perfiton prej dijes
ajo do te demtoje
ty”. Vdiq ne vitin 198H. . (Tadhkiratul
— Huffaadh e Imaam adh — Dhahabi).
(26) Imam Ishaak Ibn Ibrahiim Ibn Raahayiah Abu Jaa’kub — Imaami i Nisaapurit dhe i lindjes. U lind ne vitin 161H. Imaam Ahmedi tha rreth tij: “Une nuk
di asnje te barabarte me
Ishaakun ne Irak”. Vdiq ne vitin 238H. .
(Tadhkiratul — Huffaadh e Imaam adh — Dhahabi).
(27) Taklid: Pasimi - Verber. Ibn Kaim al
—Xhouzijah (ra) thote ne NuunWah — in e
tij: “Dija (ilmi) eshte plotesimi (kuptimi)
i udhezimit me provat e saje — qe edhe pasimi — verber nuk jane te barabarte”. Imaam Ibn al — Xhouzi (ra) tote ne Talbees/blees: “Dije se me te vertete pasuesi i verber nuk ka ndonje besim ne cfare ai pason. Taklidi
pezullon perdorimin e mendjes (intelektit), kurse mendja eshte krijuar per te menduar dhe per te arsyetuar.
Eshte budallallek
kur nje njeriu i eshte dhene drita per ti treguar atij driten, dhe
ai shuan ate dhe ecen ne erresire. Per nje diskutim me te gjere referohuni tek
: Pasimi i Verber i Medhhebeve nga Shaykh al
— Ma’suumi dhe tek: Nje Veshtrim Ne Rrugen e Shokeve
(Sahabeve) nga Shaykh ‘Abdul — Kadr al — Arnaut.
(28) All — llahu me I Larti, thote ne
Kur’an: “...keshtu qe pyesni njerezit e dijes nqs ju nuk dini” Surah An — Nahl :
43.
ash:
“Thenia e tij eshte
absolutisht korrekte”, me mire dikushi
duhet te thote: “Cdonjeri ndonjehere gabon
dhe ndonjehere eshte korrekt”. Cfare eshte korrekte eshte ajo e cila perputhet me theniet e
All — llahut dhe te Derguarit te Tij
dhe miratimin
e pergjithshem e njerezve te dijes.
Ne qofte se dijetaret (ulemate) nuk
merren vesh atehere eshte e
detyrueshme te kthehemi tek All — llahu dhe i Derguari i Tij
.


“...dhe nese
keni mosmareveshje per ndonje gje midis
jush, drejtohuni All —
llahut dhe te
Derguarit te Tij
“ (29).

“Per cdo send
qe nuk pajtoheni, gjykimi per te eshte tek All — llahu
(Mbizoteruesi Gjykues)...“ (30)
Kjo eshte ajo
cfare kane thene dijetaret (ulemate) ne te shkuaren
dhe tashti. Nuk eshte e lejueshme me u ngjitur me fanatizem tek mendimi i Zaid ose
‘Amr (31),
po ashtu eshte e ndaluar qe me kokefortesi te bashkengjisesh veten
tende tek nje
grup ose parti — keto te gjitha jane nga gabimet e tanishme (te vona)
te cilet shume njerez kane rene brenda ne to.
Eshte thelbesore qe qellimi (synimi) i Muslimaneve eshte
nje dhe ajo ai eshte te pasojne
Librin e All — llahut dhe Sunnetin e te Derguarit te Tij
ne te gjitha rastet: ne vuajtje dhe
ne rehati, ne veshtiresi dhe ne lehtesim, kur udhetojne dhe

kur nuk udhetjne — ne cdo kusht.
Kur njerezit e dijes kane mospajtime, atehere
ai
(dikushi) duhet te shikoje tek theniet e tyre dhe perkrahin
(mbeshtesin) ate e cila
eshte ne perputhje me deshmite (faktet,
evidencat) duke mos paragjykuar
kunder asnjerit.
Ndersa per popullin e
thjeshte, atehere ato duhet te pyesin
njerezit e dijes dhe te marrin prej tyre lirisht cilido eshte me afer te vertetes dhe i drejte. Ata duhet ti pyesin ato (njerezit e dijes) rreth Fese (Dinit) te
All — llahut, atehere ai (djietari, alimi) duhet ti mesoje dhe udhezoje
ato tek e verteta bazuar ne Kur’an,
Sunnet dhe miratimin e pergjithshem
(konsensusin) te dijetareve.
Nje dijetar (‘alim) eshte i njohur nga
kembengulja (durimi, ngulmi), nga
takwa (32) e tij, dhe frika e tij
nga All — llahu, duke u
perpjekur tek (ajo) cfare All —

(29) Surah An
— Nisaah : 59.
(30) Surah Ash — Shura : 10.
(31) Zaid dhe ‘Amr jane emra te supozuar perdorur ketu per te kuptuar: “Ky
person apo tjeter”.
(32) Ibn Abi Shaibah raporton ne librin e tij Kitabul
— Imaan[(Libri i Imanit) No.99], se taabi’ii Talk Ibn Haabiib ishte
pyetur te percaktoje (perkufizoje) takwan,
keshtu qe ai tha: “Takwa
eshte veprimi (te vepruarit) ne bindje tek All — llahu,
duke shpresuar per Meshiren e Tij,
dhe i Derguari i Tij
kane ndaluar.

Keto jane karakteristikat (sifatet) e dijetarit (‘alimit), nese ai eshte mesues,
gjykates (kadi), da’ii (thirres ne fe), ose mban nje pune tjeter. Ai eshte
detyruar
(ja don puna) te jete nje shembull dhe model
i drejtesise; ai vepron mbi dijen e tij; ka takwan e All — llahut ngado qe ai mund te jete; dhe ai udhezon njerezit ne te mire. Ai eshte
nje shmebull i mire per studentet
(talebet) e tij, anetaret e familjes se tij, fqinjeve (gjitoneve,
komshinjve) dhe te tjereve te cilet
e njohin ate. Ato marrin prej tij,
marrin theniet e tij dhe veprat e tij, te cilat jane ne konformitet me Fene (Dinin) e All — llahut,
si nje shembull.
Studenti i dijes
(talebul — ilm) duhet te
kujdeset shume rreth te qenurit
dembel rreth asaj cka All — llahu
ka bere obligim dhe
nga renia (brenda) ne ate te cilen Ai e ka ndaluar — sepse te tjeret do ta pasojne ate ne te (rrugen e tij). Po ashtu ai
nuk duhet te jete i moskujdesshem
(neglizhent) per sunnetin dhe mekruuhet (33). Ne qofte se ai behet dembel te tjeret
gjithashtu behen dembele. Eshte e
rendesishme qe ai te kujdeset per ringjalljen e
Sunnetit, megjithese (edhe pse) nje
akt (veper) i/e
vecante mund te mos jete i/e detyrueshme, me qellim qe te
inkurajoje njerezit te pasojne
ate (sunnetin), dhe te jete nje shembull
per to. Ai
(studenti i dijes, talebul — ilm) duhet te rrije larg nga mekruuhet
(veprat e
papelqyera) dhe ceshtjet e dyshimta (34) keshtu qe njerezit mos ta pasojne
(imitojne) ate.


(33) Ketu Shaykh Bin Baaz perdor fjalet sunnah per te kuptiuar veprat e rekomanduara; ai i cili
ben
nje veper te tille eshte i shperblyer, por ai qe e len ate nuk eshte i
ndeshkueshem. Mekruhet
(njejes: mekruuh) jane ato vepra te cilat jane te papelqyera; ai eshte
i shperblyer per lenien
e nje vepre te tille por nuk ndeshkohet per kryerjen e saj.
(34) Nen autoritetin
e Abu ‘abdullah An — Num’aan djali i Beshirit (ra),
i cili tha: Degjova
te Derguarin e All — llahut (saws) duke thene: “Ajo e cila
eshte e ligjshme eshte e qarte
dhe ajo e cila eshte e paligjshme eshte e qarte dhe ndermjet ketyre dyjave jane ceshtjet e dyshimta rreth te cilave shume pak njerez kane dije (dijne per to). Keshtu,
ai
i cili shmang (eviton) ceshtjet e
dyshimta qarteson
veten e tij lidhur
me
Fene e tij dhe nderin e tij, por ai qe bin (brenda) ne ceshtjet e dyshimta bien (brena) ne ate e cila eshte e paligjshme, si bariu i cili kullot rreth nje vendi te mbrojtur (strehe) dhe cjerr (bagetine) brenda (bari i keq). Me te vertete cdo mbret ka nje vend te mbrojtur (strehe), dhe
me
te vertete vendi i
mbrojtur (streha) e All — llahut eshte ndalimet i
Tij.
Me te vertete ne trup
ndodhet nje troshke
mishi e cila, nqs ajo eshte e sehndetshme (e mire) krejt trupi
eshte i shendetshem (i
mire), dhe
e cila (ajo), eshte
e semure te gjitha jane te semure.
Me te vertete eshte zemra [Transmetuar nga Imaam al - Bukharii dhe Imaam Muslim ne Sahihet
e Tyre].
(35) Teksti i plote i hadithit eshte si me poshte vijon:
‘Abdullaah Ibn ‘Umaar (ra) transmeton se Resulullahu (saws) tha: “Cdonjeri eshte bari, dhe eshte pergjegjes per tufen e
tij. Sunduesi eshte nje bari dhe eshte i pergjegjshem per shtetasit e tij; nje njeri eshte bari i per anetaret e familjes
se
tij; dhe gruaja eshte ruajtese (roje) dhe eshte pergjegjese per shtepine e burrit te saj dhe per
femijet e tij. Skllavji i nje
burri eshte ruajtes per pasurine
e zoteriut te tij dhe ai eshte pergjegjes per te. Sigurisht secili nga ju eshte nje bari dhe
eshte pergjegjes per tufen e tij”. [Transmetuar nga Imaam al — Bukharii ne Sahihun e tij].
Njerezit e dijes jane barinj dhe udherrefyes. Ato duhet te shqetesohen rreth
shoqerise sikur ajo te jete tufa e tij;
keshtu eshte mbi to te mbartin kete
pergjegjesi, duke iu friguar All — llahut
nderkohe. Ata (studentet e dijes) i
udhezojne ato (njerezit) ne rruget e shpetimit dhe parandalojne ato nga rruget
e shkaterrimit;
ngulit midis tyre dashuri per All — llahun dhe te
Deguarin e Tij

duke qene te vendosur fortesisht mbi Fene (dinin) e Tij, duke deshiruar (fort) per Xhennetin e All — llahut dhe meshiren e
Tij, duke qene i kujdesshem nga
Zjarri i cili eshte nje vendbanim
(vendqendrim) i keq (lige). Paralajmerimi i vetes tende dhe i te tjereve rreth Zjarrit te Xhehennemit eshte
e detyrueshme. Ky obligim, i pare
dhe i rendesishem (kryesor), bien mbi dijetaret (ulemate)
dhe nxenesit e dijes.
Ato (dijetaret dhe nxenesit e dijes) perpiqen
per te kenaqur All — llahun
permbahen nga mosbindja ndaj Tij, dhe therrasin
mbi Te. Ato nuk tejkalojne kufinjte,
por marrin rrugen e mesme. Ato shmangen nga
ato gjera te cilat All — llau
i ka ndaluar dhe nuk i ka pelqyer, keshtu qe Muslimanet te mund te marrin nga shembulli i
tyre dhe te jene te ndikuar
(influencuar) nga ato kudo qe ato te
jene. Duke qene gjithmone ne te tille gjendje dhe sjellje.
I lutem All — llahut te Fuqishmit dhe Madheshtorit, me Emrat
dhe cilesite (sifatet) e Tij
te persosura t’ju beje juve dhe mua te qendrueshem (konsekuent) tek ajo e cila kenaq Ate, te
pastrojme zemrat dhe veprat tona, te na beje neve te
udhezuar drejte, te drejte dhe nga mesi i te permiresuarve (ndrequrve). E lus Ate ta beje Fene (Dinin) e Tij fitimtare,
dhe ta beje fjalen e Tij me te
larten (absolute, supreme). E
lus Ate ti beje lideret (udheheqesit)
e Muslimaneve te veprojne ate cka do te kenaqe
Ate. Une e lus qe Ai ti beje lideret (udheheqesit) te jene te mire kundrejt roberve te All — llahut dhe
kundrejt vendeve mbi te cilet atyre u eshte dhene pushteti (autoriteti). E lus
Ate te drejtoje (ndreqe) keshilltaret
e tyre, ti bekoje dhe favorizoje ato te sundojne me ligjin e All — llahut
nder njerez, duke hedhur cfaredo e
cila e kundershton ate.
Ndersa per shkencat (mjeshterite) e
tjera, ato kane domethenien
dhe rendesine e tyre te veten, si nxjerrja e mineraleve, bujqesia,
kultivimi dhe te tjera industri te
dobishme. Disa mund te jene te
rendesishme per ti mesuar (nxene) vartesisht (duke u varur) mbi
kerkesa (nevojat) e Muslimanve, duke e bere ate Fard Kifaaya (obligim kolektiv). Lideri i Muslimaneve duhet
ti urdheroje dhe ndihmoje Muslimanet
te mesojne (nxejne) ate cfare ato
kane nevoje per mireqenien e tyre, dhe ti pregatise
ato kunder armiqve te tyre (kafiret). Veprat e roberve te All — llahut do te vleresohen (konsiderohen) si adhurim
sa here qe qellimi (njeti) i tij
eshte korrekt me sinqeritet tek Ai. Ne qofte se ai ben nje veper pa nje qellim,
atehere eshte
nga mubaahaat (36). Nenkuptoj (synoj te them) llojet e ndryshme
te lejueshme te indusrive, (nxjerrja e mineraleve,
bujqesia, kultivimi e te tjera).
Te gjitha keto gjera jane te kerkuare, pergjate me qellimin korrekt,
te cilat e bejne ate adhurim; duke
lene qellimin e ben ate mubaah.
Ndonjehere mund te quhet
(konsiderohet) si Faard al — Kifaaiya
(obligim kolektiv) ne qofte se e dikton nevoja. Eshte e detyrueshme per
liderin (udheheqesin) e Muslimaneve
qe te caktoje njerezit e nevojshem per te mesuar kete dije; rendesia e saj varet
(kushtezohet) mbi situaten, e cila
ndryshon sipas qellimit dhe nevojes.
Perderi sa dija e Sheriatit eshte ceshtje me rendesi, eshte e detyrueshme,
gjersa All — llahu ka
krijuar xhindet dhe njerezit qe ato ta adhurojne dhe ti frikesohen Atij (37), dhe kjo nuk eshte e lejueshme pervec nepermjet dijes Islame, dija e Librit
(Kur’anit) dhe Sunnetit, sic u permend me pare. Eshte detyre e studentit te dijes te kuptoje dhe studioje (mesoje) Fene
(Dinin), te mesoje dhe persiate
(mendoje, reflektoje) mbi cka All — llahu ka pershkruar,
te njohe ‘akiden e vertete Selefije(38) mbi te cilen
Resulullahu
ishte, Shoket (Sahabet) e tij, dhe
pasuesit e tyre ne te drejte — e cila
eshte besimi ne All — llahun, te
Profeteve te Tij, emrave te Tij dhe cilesive (sifateve) te Tij, duke besuar ne to
ne nje menyre e cila eshte e
pershtatshme tek All — llahu pa shtremberime (tahriif), pa mohim (ta’tiil) cilesi [(veti) (tak’iif)], ose krahasuar [(shembellyer)
(tamthiil) —
pa shtesa dhe mangesi].

Kjo ishte qasja
dhe rruga njerezve te dijes, sic ishte rruga e Pejgambereve, Shokeve (Sahabeve) te
tyre, dhe pasuesit e tyre ne
te drejte.


(36) Mubaahaat (njejes
Mubaah) : vepra te lejueshme; sh.p. vepra per te cilat nuk prer as shperblim as denim, por qe jane te lejueshme.
(37) All — llahu Me i Larti
thote
ne Kur’an: “Dhe Une nuk i krijova xhindet dhe njerezit, vecse qe ata duhet te me adhurojne
vetem Mua”. Surah adh — Dharyaat: 56.
(38) Akidja Selefije lidhet me besimin qe eshte predikuar nga i
Derguari i All — llahut (saws) sic u kuptua
nga Sahabet, tabi’inet
dhe studentet e tyre; ne konformitet me hadithin e te Derguarit te All — llahut (saws): “Me
e mira gjenerate eshte gjenerata imie, pastaj ata te cilet
pasojne ato, dhe
pastaj ata te cilet pasojne ato” Per nje shpjegim
me te qarte referohuni tek: Shpjegimi i Besimit nga Imaam al
— Barbaharii. (V. 329H).
SHTOJCE
Shkelqyeshmeria e Dijetareve (39)
All — llahu i Fuqishmi dhe Madheshtori, thote ne Kur’anin
fisnik:
“All — llahu
deshmon se La Ilahe il — la Huwe
(nuk ka te adhuruar tjeter me
te drejte pervec Atij); (deshmojne) dhe meleket, dhe ata qe kane mend e qe
dine (e deshmojne kete); Ai e mban krijimin e Tij ne Drejtesi te plote. La Ilahe
il — la Huwe (askush nuk ka te drejte, nuk meriton e
nuk nuk duhet te
adhurohet pervec Atij), i Gjithfuqishmi, me i Urti Gjithegjykues”.
(Suraah al —
Imraan : 18)
Ky ajet shfaq epersine e dijes (‘ilmit)
dhe njerezve te saj, nga ky ajet mund te nxjerrim disa pika si me
poshte vijon:
1. All — llahu zgjodhi
njerezit e dijes (uulul ‘ilm) te deshmojne vertetesisht
Njeshmerine e Tij (Tewhiid), lart e me lart krijesave te Tij.
2. All — llahu i nderoi njerezit e dijes duke permendur
deshmine e tyre pergjate deshmise se
Tij.
3. Ai e ngriti lart statusin
e dijetareve duke bashkuar (shoqeruar) deshmine e tyre me deshmine e melaikeve.
4. Ky ajet deshmon vertetesisht tek epersia e atyre te cilet
posedojne dijen. All — llahu
nuk ben cfaredo ngfa krijesat e Tij te deshmoje vertetesisht pervec se te drejteve midis tyre.
Eshte nje
transmetim i mirenjohur i Resulullahut
, i cili tha: “Te drejtet (ndershmit) do ta bartin kete dije, duke
refuzuar shtremberimet e ekstremistave, pretendimet e rreme te genjeshtareve, dhe interpretimet
( e rrejshme) te injoranteve”. (Deklaruar hasen nga Shaykh Selim al — Hilaali)


(39) Pershtatur nga Miftahi Daaris Sa’aadah nga Imaam Ibn Kayim al — Xhouzia (ra). (V. 751H)
6. All — llahu i beri dijetaret te deshmojne
vertetesisht me me te madhen dhe me te shkelqyeshmen deshmi qe ajo eshte:
“Asnje nuk meriton te adhurohet pervec All — llahut”, All — llahu, Nje krejt pa te meta dhe me i Larti, nuk deshmojne pervec tek ceshtjet shume te rendesishme dhe vetem me te lartet nga krijesat e
All — llahut deshmojne
vertetesisht per kete.
7. All — llahu beri deshmine e njerezve te dijes nje
prove kunder atyre qe refuzojne. Keshtu,
ato jane provat dhe shenjat e saje,
duke deftuar Njeshmerine e Tij (Tewhidin).
8. All — llahu me i Larti, perdori nje fjale te vetme te cilesoje deshmine e Tij dhe deshmine e melaikeve dhe e
dijetareve. Ai nuk perdori nje tjeter fjale per deshmine e tyre; keshtu,
Ai i lidhi deshmite e tyre me te
Tijen. Kjo tregon lidhjen e forte
midis deshmise se tyre dhe deshmise se
All — llahut, sikur Ai vete vertetesisht deshmoi ne Njeshmerine e Tij mbi gjuhet e tyre dhe i beri ato te thone kete deshmi.
9. All — llahu, Nje krejt pa te meta, i beri dijetaret te permbushin (kryejne) te drejtat e Tij (qe askush nuk meriton te adhurohet pervec Tij) nepermjet
kesaj deshmie dhe ne qofte se ato e kryejne ate ato kane permbushur dhe themeluar kete te drejte te All — llahut
mbi to. Mandej eshte e obligueshme mbi njerezimin te pranojne kete
deshmi kuptimi i se ciles eshte
arritja e lumturise ne kete jete dhe
ne kthimin e tyre perfundimtar (tek
All — llahu). Kushdo qe e merr kete
udhezim nga dijetaret dhe e
kundershton kete te vertete per shkak
te deshmise se
tyre. Atehere per dijetaret
ndodhet nje shperblim i barabarte me to. Dhe askush
nuk e din vleren e ketij shperblimi pervec All — llahut.
Materjali anglisht u
mor nga Shtepia Botuese dhe
Shperndarese Al — Hidaayiah
Al — Hidaayiah Publishing
and Distribution
Perktheu nga Anglishtja,
Pershtati dhe Pergaditi, Hamza Ibn
Fadl (Uran Kupi) New Jersey, 17 Muharram, 1425,
Copyright © 2004 Shtepia Botuese Albselefet. Te gjitha
te drejtat jane te
rezervuara.
No comments:
Post a Comment