AKIDEJA
E EBUL-HASAN EL-ESH'ARI DHE NJE KUNDERSHTIM NDAJ ESH'ARIJVE. [Prej librave,
I'TIKAD EHLUS-SUNNAH AS'HABUL HADITH SHERH XHUMLETU MA HAKAHU ANHUM EBUL HASAN
EL-ESH'ARIJJ UE KARRARAHU FIJ MAKALETIHI DHE EDH-DHEBB AN EBI HASAN EL-ESH'ARI]
Dijetaret e selefit kane shfaqur nje rol te madh ne
shpartallimin e planeve te armiqeve te Islamit, me gjithe sektet dhe dyshimet e
llojllojshme qe ata perhapin. Akideja islamike u vu ne sprove qe ne kohet e
para me medhehbet e ndryshme dhe me idete e reja qe hyne me filozofine e
kelamin.
Mu'tezilet luajten nje rol te
madh ne ndryshimin e teksteve te Sheriatit prej Kur'anit e Sunnetit, duke bere
kurthe kundra dijetareve te selefit dhe duke sulmuar nderin e tyre. Nje nga
kurthet me te famshme eshte sprova e Imam Ahmedit, i cili qendroi i patundur ne
sprove duke kundershtuar dyshimet dhe kotesite e tyre, ai dhe dijetaret te
ngjashem te ketij Ummeti si Imam Bukhari, ed-Darimi, Ibn Kutejbeh, Ibn Mendeh
dhe te tjere.
Dhe Ebul Hasan el-Esh'ari ne
pjesen e pare te jetes se tij, ishte Mu'tezili, meqenese ai u edukua prej Ebu
Ali el-Xhube'i, sheikhu i Mu'tezileve te Basras ne kohen e tij. Dhe, Allahu
deshironte miresi per Ebul Hasan el-Esh'ari dhe i dha atij sukses duke marre
prej Kur'anit dhe Sunnetit dhe duke braktisur medhhebin e Mu'tezileve. Atehere,
ai e kundershtoi punen e Mu'tezileve, i nxorri ne shesh kotesirat e tyre dhe i
mundi argumenetet e tyre, qofshin me prova prej teksteve ose me mendim."
[Ibn Kethiri ka thene:"el-Esh'ari ishte Mu'tezili dhe ai u pendua kur
ishte ne minber ne Basrah, dhe pastaj i nxori ne shesh skandalet dhe kotesirat
e Mu'tezilive." [el-Bidajah uen-Nihajah 7/178]
Librat e tij deshmojne per
kete. E ai qendroi per nje kohe duke folur per çeshtjet e besimit, me theniet e
Ibn Kulebit [Ai eshte Abdullah Ibn Se'id Ibn Kuleb, el-Kattan el-Basri, koka e
mutekelimun [njerezve te kelamit] ne kohen e tij. Ai eshte gjithashtu autor i
disa veprave qe kundershtojme Mu'tezilet por disa here ai binte dakord me ta.
Ai vdiq dikur pas 240H, es-Sijar 11/74. Dhe, sheikhul Islam Ibn Tejjmijah ka
thene:"Persa i perket el-Harith el-Muhesibi, ai e pershkruante veten me
thenien e Ibn Kulebit, e keshtu Ahmed Ibn Hanbeli urdheroi qe t'i largoheshin
atij, dhe Ahmedi i paralajmeronte njerezit kundra Ibn Kulebit dhe pasuesve te
tij." [Dar'at-Te'arudil Akl uen-Nakl 2/6].
Sidoqofte, ne pjesen e fundit
te jetes se tij, ai ishte ne akiden e selefeve dhe ai foli me te folmen e imam
Ahmedit rreth Cilesive te Allahut. Keshtu ai afirmoi per Allahun ate qe Allahu
kishte pershkruar Veten e Tij dhe çfare i derguari, salallahu alejhi ue selam,
kishte folur ne Sunnet. Dhe kjo eshte e permendur ne librin e tij te quajtur,
"el-Ibanah an Usulul Dijenah." Mirepo, ate qe pershkruajne veten me
medhhebin e Ebul Hasan el-Esh'arit vazhduan te marrin prej Ibn Kulebit dhe ia
kaluan atyre qe e pershkruanin veten si pasues te Ebul Hasan el-Esh'ariut, brez
pas brezi. E verteta eshte çfare dijetaret deshmojne, ata qe kane ndershmeri,
sinqeritet dhe nuk mbajne ane, se akideja qe Ebul Hasan el-Esh'ari kishte dhe
me te cilen e adhuroi Allahun, eshte akideja qe ai e pershkroi ne librin e tij,
"el-Ibanah," dhe ky ishte libri i tij i fundit ne te cilin çeshtjet e
akides u vendosen.
Ne kohet e sotme, shume e
pershkruajne veten me Ebul Hasan el-Esh'ariun dhe e quajne veten e tyre
Esh'arijjah, duke deklaruar se ata jane kapur pas akides qe ai ishte kapur, e
veçanerishte ne lidhje me Cilesite e Allahut. Mirepo, ata nuk moren akiden per
te cilen ai u kap ne fund te jetes se tij, akide e cila shfaqet ne dy librat e
tij, "el-Ibanah an Usulul Dijenah," dhe "el-Mukalatul
Islamijjin."
Çfare eshte akoma me e
çuditshme, eshte se thenia e tyre se Ebul Hasan el-Esh'ari e shkruajti librin
el-Ibanah si mashtrim dhe si nje perpjekje qe te pershtatej me Hanbelite, duke
pasur frike per jeten e tij. Dihet mire se mashtrimi [tekijeh] eshte nifak
[hipokrizi] dhe kjo eshte nje cilesi e keqe per çdo musliman te thjeshte, dhe
çdo musliman mundohet te jete i paster prej kesaj, e çfare mund te thuhet
atehere per nje dijetar?
Dhe meqenese kjo s'eshte veçse
nje zullum dhe nje genjeshter per te, nje numer dijetaresh, te ditur si mbartes
te dijes dhe takuas, kane marre persiper shpjegimin e se vertetes. E keshtu, ai
e nxori ne shesh kotesiren e ketyre genjeshtrave dhe mashtimeve ndaj ketij
dijetari me vlere dhe shpjeguan se tekijah dhe nifaku nuk jane cilesi te
dijetareve, dhe se Ebul hasan el-Esh'ari eshte i paster prej ketyre cilesive te
keqia. Dhe çdo gje qe eshte ne librat e tij, el-Ibanah dhe el-Makalat, eshte
besimi dhe ibadeti i tij ndaj Allahut. Ai tha ne Makalat:"Dhe çdo gje me
te cilen ata folen [Ehlul-Hadith] ne flasim dhe ndjekim."
Ebul Hasan el-Esh'ari tha
gjithashtu ne Makalat:"Bazat e pasuesve te Sunnetit dhe Hadithit
jane..." dhe ai i reshton keto baza, mes te cilave:
Dhe se Allahu, i Madheruari, i
Lartesuari, eshte mbi Arsh, ashtu siç Ai thote:
"err-Rrahmanu alel
Arshis-steua - Meshiruesi u lartesua mbi Arsh." Ta Ha 20:5
Dhe se Ai ka dy Duar, pa
pyetur se "si?," ashtu siç Ai thote:
"Khalektu bijedejja -
E krijova me Duart e Mia." Surah Sad 38:75
Dhe Ai tha:
"Bel jedeehu mebsuutaten
- Por Duart e Tij jane te hapura." Suratul
Maideh 5:64
Dhe ata afirmojne Degjimin e Shikimin per Te dhe ata nuk i
mohojne keto ashtu siç Mu'tezilite i mohojne. Dhe ata i afirmojne hadithet qe
kane ardhur prej te derguarit te Allahut, salallahu alejhi ue selam:"Me te
vertete Allahu zbret ne qielllin me te ulet dhe thote:"A eshte ndonjeri
duke kerkuar fajle..." ne ate menyre qe i ka ardhur te derguarit te
Allahut. Dhe ata e shohin si te nevojshme nevojen e pasimit te selefeve prej
dijetareve te fese, te cilet nuk shpiknin ne fe ate qe Allahu e ka ndaluar. Dhe
ata thone se Kur'ani eshte e Folura e Allahut, nuk eshte i krijuar."
Dhe ai i pranoi te gjitha ato
qe selefus-salih pranuan ne lidhje me Cilesite e Allahut dhe çeshtjeve te tjera
te akides dhe e mbylli duke thene:"Kjo eshte nje permbledhje e bazave [te
pasueseve te hadithit e sunnetit] me te cilat ata urdheruan, punuan dhe e pane
te domosdoshme besimin ne to. Dhe çfaredo qe eshte permendur ne fjalet e tyre,
ne flasim si ata dhe anojme nga ajo." E
kush deshiron te dije me teper, le te
lexoje librat el-Ibanah dhe el-Makalat.
Persa u perket atyre qe ia
atribuan librin el-Ibanah Ebul Hasan el-Esh'ariut dhe kane deshmuar se ky ishte
libri i tij i fundit rreth akides, atehere ata jane te shumte, dhe ne mesin e
tyre jane:
i el-Hafidh Ibn Asakir ne Tebjin Kedhibul Muftari, faqe 152, qe eshte
nje kundershtim ndaj el-Ahuazait qe e akuzoi el-Esh'ariun per tekijeh
[mashtrim].
ii el-Bejheki ne el-I'tikad, faqe 31.
iii Imam edh-Dhehebi ne el-Uluw nr.276 dhe
iv Ibnul Imad ne Shedhratudh-Dheheb, faqe 303.
ii el-Bejheki ne el-I'tikad, faqe 31.
iii Imam edh-Dhehebi ne el-Uluw nr.276 dhe
iv Ibnul Imad ne Shedhratudh-Dheheb, faqe 303.
Me tej, Ebul Kasim Abdul-Malik
Ibn Isa Ibn Derbes [1] [vdiq 659H] ne librin e tij,"edh-Dheb an Ebi Hasan el-Esh'ari,
permend njerezit e dijes qe ia kane atribuar kete liber Ebul Hasan el-Esh'ariut
dhe kane deshmuar se kjo eshte akideja qe ai perqafoi ne fund te jetes se tij.
Ai tha:"Nje grup prej dijetareve te shquar e te vlefshem prej fukahave te
Islamit, dijetareve te qyteteve, Huffadh [ruajtesve] te hadithit dhe te tjere,
kane permendur librin, jane varur ne te, dhe kane afirmuar se eshte libri i
Ebul Hasan el-Esh'ariut, dhe e kane lavderuar ate per ate qe ai ka permendur ne
liber, dhe e kane deklaruar ate te paster prej çdo bidati, qe te tjere i
pershkruajne atij dhe e kane cituar ate prej veprave te tij [Usulul Dijenah]..."
pastaj ai i permend ata dhe midis tyre jane:
i el-Hafidh Ebu Bekr el-Bejheki [Ai eshte imami, hafizi, sheikhu i
Khurasanit Ebu Bekr Ahmed Ibn el-Husejn Ibn Ali Ibn Musa el-Khasruxhardi el-
Bejheki, autor i shume librave. Ai eshte lindur ne Sha'ban te vitit 384H. Prej
veprave te tij jane: el-Esma ues-Sifat, 2 vellime; es-Sunen el-Kubra, 10
vellime; es-Sunen uel Athar, 4 vellime; Shu'abul Iman, 2 vellime; Dala'ilun
Nubuwah, 3 volume; el-Mu'tekad, 1 vellim. edh-Dhehebi permend shume vepra te
tjera te tij. Ai vdiq ne vitin 458H.]
ii Ebul Kasim Ibn Ali Ibn el-Hasan Ibn Hibatullah, i njohur si Ibn Asakir.[Ibn Asakir Kasim Ibn Ali Ibn el-Hasan Ibn Hibatullah, muhadithi dhe hafizi i shquar, Ebu Muhammed Ibn Asakir ed-Dimashki, lindur ne vitin 527H. Ai ishte muhadith dhe saduk. Ibn Nuktek ka thene per te:"Thikah [i sakte, i besueshem dhe i sinqerte]. Ai vdiq ne vitin 600H. Shiko Tedhkiratul Huffadh 4/1367]
iii el-Imam, el-Hafidh, Ebul Abbas Ahmed Ibn Thebit et-Turki. [Ebul Abbas Ahmed Ibn Thebit Ibn Muhammed et-Turki el-Asbahani. Ai ishte hafidh mutkin [shume i sakte ne mesimin permendesh]. Ai degjoi ne Asbahan prej Ebul Fadl el-Mutahar Ibn Abdul-Uahid, Ebul Kasim el-Busri, Ebu Ali et-Tustari dhe te tjere. Shiko el-Lubel fij Tehdhibil-Insab 2/280]
iv Ebu Uthman Ismail es-Sabuni [Sheikhul Islam, Islamil Ibn Abdurr-Rrahman en-Nesapuri, el-ua'idh, el-mufessir, el-musanif, nje prej dijetareve te shquar. Ai transmetoi prej Zahir es-Sarkhasi. Ai vdiq ne virin 449H ne moshen 77. Ai ishte sheikhu i Khurasanit ne kohen e tij. Shiko el-Ibar 3/219]
v el-Imam, el-Hafidh, Ebu Tahir es-Salefi. [Ebu Tahir es-Salafi, Muhammed Ibn Ahmed, el-hafidh el-Kebir el-Asbahani. Ai ishte thikah, nje hafidh. Ai vdiq ne vitin 576H ne moshen 106 vjeçare. Shiko Tedhkiratul Huffadh 4/254]
vi Imamul Kurra, Ebu Ali Hasan Ibn Ali Ibn Ibrahim el-Farisi.[Abu Ali el-Ahuazai, el-Hasan Ibn Ali Ibn Ibrahim el-Mukri, recituesi i njerezve te Shamit dhe autor i shume librave. Lindur ne vitin 362h, ai takoi shume dijetare te medhenj te fese si psh Ebul Ferexh esh-Shanbudhi dhe Ali Ibn Husejn el- Gadajari. Ai transmetoi hadith prej Nasr el-Murxhi dhe Mu'afi el-Xhariri. Ai vdiq ne vitin 446h. Shiko Shedhratul Dheheb 3/274]
vii el-Imam, el-Fakih, Ebul Fet'h Nasr el-Mekdisi.[el-Fakih Nasr Ibn Ibrahim Ibn Nasr el-Mekdisi en-Nabilisi Ebul Fet'h ez-Zahid. Sheikhu i Shafi'ive te Samit dhe autor i shume librave. Ai ishte nje imam dhe nje dijetar i shquar, nje mufti, muhadith, haidh, dhe zahid. Ai jetoi per me shume se 80 vjet dhe degjoi shume hadithe. Ai jetoi ne Kuds per nje kohe te gjate dhe vdiq ne diten e Ashuras ne vitin 490H. Shiko el-Ibar 3/328]
viii el-Fakih Ebul Ma'ali.[Maxhali Ibn Xhami, Kadiu i kadive ne Misr, Ebul Ma'ali el-Kurshi el-Makhzumi esh-Shafi'i, autori i librit edh-Dheke'ir fil Medhheb. Ai vdiq ne muajin Dhul Ka'dah te vitit 550h. Shiko el-Ibar 4/148]
ix el-Hafidh Ebu Muhammed Ibn Ali el-Bagdadi. [Autori Ibn Darbes tha:"Dhe ne mes tyre eshte Ebu Muhammed Ibn Ali el-Bagdadi, banor i Mekkes, Allahu e ruajte. Une pashe nje kopje te librit el-Ibanah me shkrimin e tij qe nga fillimi deri ne fund. Dhe ne fudn te tij ishte çfare u permend. I perkiste sheikhut tone, imamit, kryetarit te dijetareve, fakihut, hafizit, Ebul Hasan Ibn Mufaddal el-Mekdisi. Une shkruajta nje kopje prej tij dhe e krahasova ate pasi e shkrova me nje kopje tjeter qe e gjeta tek libri i imam Nasr el-Mekdisi ne Bejtul Makdis, Allahu e ruajte, dhe nje nga shoket tane e prezentoi ate ne rrethinat e Bejtul Makdisit, njerit prej atyre qe ishte me pozite mes xhehemijve, te cilet thone se Ebul Hasan el-Esh'ari nuk e ka shkruar el-Ibanah. Por, ai e kundershtoi dhe mohoi duke thene:"Ne nuk kemi degjuar rreth ketij libri dhe as qe eshte veper e tij..." Shiko edh-Dhebb an Ebui Hasna el-Esh'ari, faqe 130-131]
ii Ebul Kasim Ibn Ali Ibn el-Hasan Ibn Hibatullah, i njohur si Ibn Asakir.[Ibn Asakir Kasim Ibn Ali Ibn el-Hasan Ibn Hibatullah, muhadithi dhe hafizi i shquar, Ebu Muhammed Ibn Asakir ed-Dimashki, lindur ne vitin 527H. Ai ishte muhadith dhe saduk. Ibn Nuktek ka thene per te:"Thikah [i sakte, i besueshem dhe i sinqerte]. Ai vdiq ne vitin 600H. Shiko Tedhkiratul Huffadh 4/1367]
iii el-Imam, el-Hafidh, Ebul Abbas Ahmed Ibn Thebit et-Turki. [Ebul Abbas Ahmed Ibn Thebit Ibn Muhammed et-Turki el-Asbahani. Ai ishte hafidh mutkin [shume i sakte ne mesimin permendesh]. Ai degjoi ne Asbahan prej Ebul Fadl el-Mutahar Ibn Abdul-Uahid, Ebul Kasim el-Busri, Ebu Ali et-Tustari dhe te tjere. Shiko el-Lubel fij Tehdhibil-Insab 2/280]
iv Ebu Uthman Ismail es-Sabuni [Sheikhul Islam, Islamil Ibn Abdurr-Rrahman en-Nesapuri, el-ua'idh, el-mufessir, el-musanif, nje prej dijetareve te shquar. Ai transmetoi prej Zahir es-Sarkhasi. Ai vdiq ne virin 449H ne moshen 77. Ai ishte sheikhu i Khurasanit ne kohen e tij. Shiko el-Ibar 3/219]
v el-Imam, el-Hafidh, Ebu Tahir es-Salefi. [Ebu Tahir es-Salafi, Muhammed Ibn Ahmed, el-hafidh el-Kebir el-Asbahani. Ai ishte thikah, nje hafidh. Ai vdiq ne vitin 576H ne moshen 106 vjeçare. Shiko Tedhkiratul Huffadh 4/254]
vi Imamul Kurra, Ebu Ali Hasan Ibn Ali Ibn Ibrahim el-Farisi.[Abu Ali el-Ahuazai, el-Hasan Ibn Ali Ibn Ibrahim el-Mukri, recituesi i njerezve te Shamit dhe autor i shume librave. Lindur ne vitin 362h, ai takoi shume dijetare te medhenj te fese si psh Ebul Ferexh esh-Shanbudhi dhe Ali Ibn Husejn el- Gadajari. Ai transmetoi hadith prej Nasr el-Murxhi dhe Mu'afi el-Xhariri. Ai vdiq ne vitin 446h. Shiko Shedhratul Dheheb 3/274]
vii el-Imam, el-Fakih, Ebul Fet'h Nasr el-Mekdisi.[el-Fakih Nasr Ibn Ibrahim Ibn Nasr el-Mekdisi en-Nabilisi Ebul Fet'h ez-Zahid. Sheikhu i Shafi'ive te Samit dhe autor i shume librave. Ai ishte nje imam dhe nje dijetar i shquar, nje mufti, muhadith, haidh, dhe zahid. Ai jetoi per me shume se 80 vjet dhe degjoi shume hadithe. Ai jetoi ne Kuds per nje kohe te gjate dhe vdiq ne diten e Ashuras ne vitin 490H. Shiko el-Ibar 3/328]
viii el-Fakih Ebul Ma'ali.[Maxhali Ibn Xhami, Kadiu i kadive ne Misr, Ebul Ma'ali el-Kurshi el-Makhzumi esh-Shafi'i, autori i librit edh-Dheke'ir fil Medhheb. Ai vdiq ne muajin Dhul Ka'dah te vitit 550h. Shiko el-Ibar 4/148]
ix el-Hafidh Ebu Muhammed Ibn Ali el-Bagdadi. [Autori Ibn Darbes tha:"Dhe ne mes tyre eshte Ebu Muhammed Ibn Ali el-Bagdadi, banor i Mekkes, Allahu e ruajte. Une pashe nje kopje te librit el-Ibanah me shkrimin e tij qe nga fillimi deri ne fund. Dhe ne fudn te tij ishte çfare u permend. I perkiste sheikhut tone, imamit, kryetarit te dijetareve, fakihut, hafizit, Ebul Hasan Ibn Mufaddal el-Mekdisi. Une shkruajta nje kopje prej tij dhe e krahasova ate pasi e shkrova me nje kopje tjeter qe e gjeta tek libri i imam Nasr el-Mekdisi ne Bejtul Makdis, Allahu e ruajte, dhe nje nga shoket tane e prezentoi ate ne rrethinat e Bejtul Makdisit, njerit prej atyre qe ishte me pozite mes xhehemijve, te cilet thone se Ebul Hasan el-Esh'ari nuk e ka shkruar el-Ibanah. Por, ai e kundershtoi dhe mohoi duke thene:"Ne nuk kemi degjuar rreth ketij libri dhe as qe eshte veper e tij..." Shiko edh-Dhebb an Ebui Hasna el-Esh'ari, faqe 130-131]
[1]
Ibn Darbes el-Kadi Kemalud-din Ebu Hamid Muhammed Ibn kadi el-Kudet Sadrud-din
Abdul-Malik Ibn Isa el-Marrrani el-Misri esh-Shafi'i ed-Darir u lind ne vitin
576H. Ai mesoi dhe dha fetua, dhe ishte i zene me studime. Ai degjoi prej
Buajsiri dhe el-Kasim Ibn Asakir. Ai vdiq ne muajin Sheual te vitin 659H.
[Shiko el-Ibar 5/256 dhe Shedhratudh-Dheheb 5/299]
Ai tha
ne fillim te librit te tij, edh-Dhebb an Abu Hasan el-Esh'ari:"Ne
vazhdim:Ta dini, o vellezer, Allahu na dhente sukses juve e neve ne rrugen e
drejte dhe na udhezofte te gjitheve ne rrugen e drejte, se libri el-Ibanah an
Usululid-Dijenah qe imam Ebul Hasan Ali Ibn Ismaili shkruajti, eshte akideja me
te cilen ai e adhuroi Allahun, te Madheruarin, te Lartesuarin, pasi u largua
prej I'tizal [medhhebit te Mu'tezileve], kjo me meshiren e Allahut dhe miresine
e Tij. Dhe çdo thenie qe i pershkruhet atij, tani qe eshte ne kundershtim me
el-Ibanah, atehere ai eshte kthyer prej tyre, i ka braktisur ata dhe ka deklaruar
veten e tij te pafajshem para Allahut, te Madheruarit. Dhe si mund te jete
ndryshe, kur ai tha se feja me te cilen ai adhuron Allahun, te Madheruarin,
eshte qe ai transmeton dhe e vendos veten tek rruga e sahabeve dhe tabi'ineve
dhe dijetareve te hadithit, ata qe kane kaluar, dhe thenien e imam Ahmed Ibn
Hanbel. Dhe se feja e tij eshte çfare Libri i Allahut dhe Sunneti thone.
Atehere, a eshte e lejueshme te thuhet se ai mori rruge tjeter? Ne çfare
saktesisht u kthye ai, qe ju mund ta shihni? A u kthye ai kundra Librit te
Allahut dhe Sunnetit te Profetit, ne kundershtim te rruges se sahabeve,
tabi'ineve dhe dijetareve te hadithit? Dhe me dijen e tij çfare ishte medhhebi
i tyre? Ai e transmetoi kete [akiden] ne el-Ibanah prej tyre, dhe si mundet ajo
qe nuk mund t'ia pershkruash nje muslimani te thjeshte t'ia pershkruash
dijetareve te fese? Ose, mund te thuhet se ai ishte injorant, gjate kohes se
jetes se tij qe ai studjoi medhhebet dhe sekte e ndryshme, ne çfare ai po
transmetonte prej selefeve qe kishin kaluar. Dhe kjo eshte diçka qe nje person
i drejte nuk mund ta imagjinoje ose dyshoje, dhe veçse nje arrogant kapet pas
kesaj..." Dhe ai vazhdon te permend ata qe e kane vertetuar se el-Ibanah
eshte e Ebul Hasan el-Esh'ariut, siç permenden me siper. [Shiko librin
edh-Dhebb an Ebu Hasan el-Esh'ari, e pare dhe verifikuar prej Ali Ibn Muhammed
Ibn Nasr el-Fakihi, faqe 97-108]
Dhe secili prej tyre ka
deshmuar me detaje rreth akides se Ebul Hasan el-Esh'ari ashtu siç gjendet dhe
shpjegohet ne librin e tij te fundit, el- Ibanah, dhe kjo ne perputhje me
selefus-salih. Persa i perket Esh'arijjve te sotshem, ata jane ne nje rruge qe
Ebu Hasan el-Esh'ari e deklaroi veten te paster, dhe dijetaret i konsiderojne
ata si pjese e Ehlul Bid'ah uel Dalalah dhe jo si Ehlus-Sunnah uel Xhema'ah.[1]
[1]
Sheikh Ibn Uthejmini ka thene:"Keshtu p.sh. Esh'arijjte dhe Maturidijte
nuk konsiderohen si pjese e Ehlis-Sunnah uel Xhema'ah ne kete çeshtje [rreth
emrave dhe cilesive te Allahut]. Por, ata e kundershtojne Profetin dhe sahabet
e tij ne besimin e cilesive te Allahut sipas kuptimit te tyre te qarte. Keshtu,
kushdo qe thote se Ehlus-Sunnah jane tre grupe: Selefijte, Esh'arijte dhe
Maturidijte, atehere nje person i tille ka bere gabim. Por ne themi:"Si
mund te konsiderohen te tre prej Ehlis-Sunnetin kur ata kane ndryshime me
njeri-tjetrin? E çfare ka pas se vertetes veçse humbje. Si mund te jene te
gjithe prej Ehlis-Sunetit kur secili prej tyre kundershton tjetrin, kjo nuk
eshte e mundur, veçse nese eshte e mundur qe te gjesh nje rruge ne mes te
kundershtimeve. Me te vertete vetem njeri prej tyre eshte Ehlus-Sunnah, por
kush? A jane Esh'arijjte, Maturidijte apo Selefite? Kush prej tyre bie dakord me Sunnetin konsiderohet si
Ehlus-Sunnah, kursa ata qe e kundershtojne nuk jane prej tyre. Keshtu dhe
themi:"Selefet jane Ehlus-Sunnah uel Xhema'ah dhe ky pershkrim eshte i
vertete vetem per ta. E si mundet dikush qe e kundershton Sunnetin te quhet
Ehlus-Sunnah uel Xhema'ah, kjo nuk eshte e mundur. E si mund te themi ne qe
Ehlus-Sunnah jane tre grupe te ndryshme, e te themi se ka renie dakord? A ka
renie dakord e konsensus? Por, ne themi qe Ehlus-Sunnah uel Xhemah jane ata qe
jane ne rrugen e Profetit dhe sahabeve ne akiden e selefus-salih deri ne diten
e gjykimit - dhe keta jane selefijte." [Sherh Akidatil Uasitijjah 1/123]
Dhe
kjo eshte per shkak se termi Ehlus-Sunnah uel Xhema'ah perdoret me dy kuptime
te ndara:
Kuptimi
i pergjithshem: qe perdoret ne kundershtim me Shi'at. Keshtu qe thuhet:Ata qe
deklarojne veten pasues te Islamit jane dy grupe: Ehlus-Sunnah dhe Shi'a.
Sheikhul Islam e titulloi librin e tij, pergjigje ndaj Rafidave,
"Minhaxhus-Sunnah," dhe ne te ai i shpjegoi keto dy kuptime, dhe e
beri te qarte se pozita se sektet e shpikura jane prej Ehlis-Sunnetit eshte
vetem per kete kuptim. Ky kuptim i perfshin te gjithe perveç Shi'ave, si p.sh.
Esh'arijte ne menyre te veçante, meqenese persa i perket statutit te sahabeve
dhe hulefave, Esh'arijat dhe Ehlus-Sunnah jane te nje mendimi.
Kuptimi
i veçante: qe perdoret si kundershtim ndaj bidatçinjve dhe pasuesve te sekteve
te shpikura, dhe ky kuptim eshte me i perdorshem. Keshtu, kur thuhet ne libra
ne kritiken e transmetuesve per nje njeri se ai ishte prej Ehlis-Sunnetit, ajo
qe kuptohet ketu eshte se ai nuk ishte p.sh. Haraurixh, Mu'tezil a Shi'a dhe se
nuk ishte njeri i kelamit dhe bidateve.
Me
kete kuptim Esh'arijjte nuk hyjne ne te [ne Ehlis-Sunnah]. Por, ata jane jashte
tij ashtu siç imam Ahmed dhe Ibn el-Medini e kane thene ne librat e tyre, se
kushdo qe merret me kelam nuk konsiderohet prej Ehlis-Sunnetit, edhe nese me
kete kelam arrin tek Sunneti, derisa ta braktise ate [kelamin] dhe t'i
nenshtrohet teksteve [Kur'anit e Sunnetit]. Keshtu ata nuk e vejne si kusht per
personi veçse te bie dakord me Sunnetin, por duhet te marre prej tij. Keshtu,
ai qe merr prej Sunnetit eshte prej pasueseve te Sunnetit, edhe nese ben gabim,
kurse ai qe merr nga ndonje burim tjeter eshte ne gabim, edhe pse ai bie dakord
me te. Por, Esh'arijjte marrin dhe nxjerrin konkluzione nga burime te tjera e
jo nga Sunneti, dhe ata nuk bien dakord me te [Sunnetin] ne perfundimet e tyre,
atehere si mund te quhen ata pasues te tij.
Nje
permbledhje e thenieve te dijetareve rreth Esh'arijve paraqitet ketu:
Hafidhi
i Perendimit dhe dijetari i shquar, Ibn Abdul-Berr, transmeton me senedin e tij
prej dijetareve Malikij te Lindjes, se Ibn Khuzejmeh tha ne Kitabush-Shuhudat
si shpjegim rreth thenies se imam Malik, se nuk eshte e lejueshme qe te pranosh
deshmine e bidatçinjve dhe sekteve te shpikura." Njerezit e sekteve te shpikura,
sipas Malik dhe pjeses tjeter te shokeve tane, jane njerezit e kelamit..
Keshtu, çdo person i kelamit eshte prej njerezve te sekteve te shpikura dhe
bidateve, qofte ai Esh'arij ose ndonje gje tjeter, dhe deshmia e tij nuk
pranohet ne Islam. Ai duhet te denohet per kete bidat, dhe nese ngul kembe,
prej tij kerkohet qe te beje teube." [Xhami'ul Bajanil Ilm Ue Fadlihi
2/117]
Gjithashtu,
Ibn Abdul-Berr transmeton ne el-Ihtika prej tre dijetareve:Malik, Ebu Hanifa
dhe Esh-Shafi'i, se ata e ndaluan kelamin dhe folen rrepte kundra pasueseve te
tij, dhe se ata jane bidatçinj dhe se duhet te denohen. E ngjashme transmetohet
prej Ibnul Kajjim ne Ixhtima'ul Xhujushil Islamijjah. Dhe a jane Esh'arijte
veçse pasues te kelamit?
Imam
Ebul Abbas Ibn Surejxh, i njohur si 'Shafi'iu i dyte,' bashkekohes me
el-Esh'ariun ka thene:"Ne nuk flasim me te'uilin [nderrim kuptimi] e
Mu'tezileve, Esh'arive dhe Xhehemijeve, heretikeve, dhe atyre qe e krahasojne
Allahun me krijesat. Por, ne i pranojme Cilesite e Allahut duke qene larg krahasimit
te tyre me krijesat." [Ixhtima'ul Xhujushil Islamijjah, faqe 62]
Imam
Ebul Hasan el-Kurxhi, nje nga dijetaret Shaf'i te shekullit te peste, ka
thene:"Imamet e medhebit Shafi'i nuk kane ndaluar largimin e vetes se tyre
dhe urrenin qe te konsideroheshin si Esh'arij, dhe ai e largonte veten nga ai
qe el-Esh'arij ndertoi ne medhebin e tij, dhe ata i ndalonin shoket dhe te
dashurit te tyre qe t'i afroheshin atij [medhebit Esh'arij], siç kane degjuar
shume prej sheikheve dhe imameve." Dhe ai dha shembullin e sheikhut te
Shafi'ive te kohes se tij, imam Ebu Hamid el-Isfarini, qe njihet si
'esh-Shafi'iu i trete' duke thene:"Rreptesia e sheikhut per njerezit e
kelamit eshte e njohur, deri ne ate grade sa ai beri nje dallim ne mes te
bazave te fik'hut Shafi'i dhe bazave te fik'hut Esh'arij. Shenime mbi kete
ishin shtuar prej Ebu Bekr er-Rradhikani dhe eshte me mua. Ai u ndoq ne kete
nga sheikh Ebu Is'hak esh-Sherazu ne dy librat e tij, el-Luma` dhe et-Tebsirah.
Deri ne ate pike qe neqoftese nje pike e Esh'arijve ishte dakord me piken e
shokeve tane, ai bente dallim dhe thoshte:"Kjo eshte thenie e
Esh'raijve," dhe ai nuk i perfshinte ata [Esh'arijte] si shoke te
esh-Shafi'iut. Ai i shmangej atyre dhe medhhebit te tyre ne bazat e fik'hut
duke mos permendur bazat e fese. [et-Tis'inijjah, faqe 238-239, dhe shiko
Sherhul Asfahanijjah 5/31 prej Fetaua el-Kubra. Shiko gjithashtu Ixhtima'ul
Xhujushil Islamijjah dhe Mukhtesirul Ulum dhe Tabakatul Shafijjah]
Dhe
eshte e njohur se autori i Akides Tahauije dhe ai qe i beri tefsirin ishin
Hanefi, dhe Tahaui ishte bashkekohes me el-Esh'ariun. Ai e shkruajti akiden e
tij qe te shpjegonte akiden e imam Ebu Hanifes dhe shokeve te tij, dhe eshte
shume e ngjashme me ate qe gjendet ne Fik'hul Ekber prej tij. Ata transmetojne
prej imamit [Ebu Hanife] se ai e ka deklaruar kafir ate qe thote se Allahu nuk
eshte mbi Arsh ose hesht rreth kesaj. Gjithashtu nxenesi i tij, Ebu Jusuf, e
shpall Bishr el-Maresin kafir, dhe eshte e njohur se Esh'arije e mohojne
lartesimin dhe e mohojne se Ai eshte mbi Arsh, dhe dihet mire se keto baza jane
marre prej Bishr el-Maresit." [Shiko çfare eshte permendur ne Sijar
A'lemin Nubula ne biografine e Bishrit 10/200-201 dhe el-Hemeuijjah, faqe
14-15]
Pozicioni
i Hanbelive persa i perket Esh'arijve eshte i njohur. Keshtu qe kur Imam Ahmed
e quajti Ibn Kulebin bidatçi dhe urdheroi qe ai te braktiset, dhe ai ishte
formuesi i vertete i medhebit Esh'arij, Hanbelite nuk kane pushuar se qeni ne
beteje me ta. Deri ne kohen e shtetit Nizamul Mulk kur ata u sollen me mendjemadhesi,
dhe pas kesaj Hanbelite e hoqen çdo foles qe perziente medhebin Esh'arij ne te
foluren e tij. Ibn Kushejri ishte nga ata qe e provuan kete, meqenese medhebi i
tyre ishte perhapur kaq shume, dhe per shkak te renies dakord te dijetareve te
shtetit, sidomos Hanbelive se ai duhej te kundershtohej. Keshtu, halifah
el-Kadir dergoi el-I'tikaf el-Kadiri, qe e sqaronte akiden qe i duhej Ummetit,
ne vitin 433h." [Shiko el- Muntezem te Ibnul Xheuzit, ngjarjet ne vitet
433, 469 dhe 475, vellimet 8 dhe 9]
Dhe sheikhul
Islam Ibn Tejmijjah citon se Abdul-Kader el-Xhilani eshte pyetur:"A ka
pasur ndonje qe ka qene ueli i Allahut e qe ka qene ne akide tjeter nga ajo e
Ahmed Ibn Hanbelit?" Ai tha:"Kjo s'ka ndodhur e as qe do te
ndodhe." [el-Istikamah, faqe 85-86]
Me ndihmen e Allahut te
Madheruer e mbarova perkthimin e Usulul Sunnah [Bazat e Sunetit]. Liber i
botuar prej salafipublications. Libri eshte perkthyer nga anglishtja, dhe çdo e
mire eshte prej Allahut ndersa çdo gabim eshte faj i shejtanit dhe i imi. Lus Allahun
qe ta shtoje kete liber ne veprat e mia te mira dhe te me meshiroje mua e
gjithe muslimanet e besimtaret, dhe te na e beje kete liber te dobishem per ne.
3 Sheual, 1423Perktheu nga anglishtja: Ilir Delija
No comments:
Post a Comment